-

Saknar detta<3
 

Banhoppningsträning


Dag 1 i Harsa

 
 
 
På väg till Harsa
Kollar på fotboll
Namn leken
 

Harsa

Jag skrev en lång text om dagarna i Harsa men tro det eller ej... den försvann. Så jag lägger upp bilder från dagarna i stället!

Nu jäklar

Nu måste jag ta och börja blogga eller vad säger ni?
Jag ska börja skriva om harsa nu jag vet inte om det kommer i delar eller ett långt inlägg, vad tycker ni?
Bilder kommer också!:)

Im back!

Nu är jag äntligen tillbaka från Harsa! Jag har varit där med alla ettor och vi har haft det awesome!:D
Text och bilder kommer att komma men inte nu för nu ska jag bara ta det lugn!:)

instagram

Glömde skriva att ni kan följa mig på instagram där jag kommer kunna uppdatera mer, så följ mig @elviranordin

update

Just nu sitter jag på bussen med migrän på väg till harsa:/ . Jag är borta tills på torsdag så det kommer nog bli dålig update;/

Trööööt!

Vaknade tidigt, vet ej varför... Jag skulle i alla fall upp 09:15 och det är den ju nu:) Kl.10:15 åker jag till stallet och leder på handikapps ridning. Sen har jag ingen aning om vad jag ska göra.
Ja, det var allt jag hade att komma med.

-

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      

Hopplektionen

Igår på hopplektionen så gick det både bra och mindre bra.
Vi började med att rida fram självständigt i skritt trav och galopp. Sen så red vi på ett räcke och en oxer där det låg fem bommar mellan alltså fem galoppsprång. När jag kom in kort på bommarna så hoppade hon bra på oxern och när jag kom in perfekt på bommarna så blev det mindre bra på oxern.
Sen så gick vi tillbaka till trav hoppning. Då skulle vi bara trava över bommar och sen var det ett räcke i slutet.
Sen så red vi en liten bana och då var det först ett litet räcke, sen måsta man öka på för vi skulle rida räcke oxer på fyra galoppsprång eftersom att Åse tog bort bommarna mellan. Det blev ett stopp på räcket för hon var inte riktigt framme så vi hoppade om hela banan och hon hoppade allt bra förutom att vi fick 5 galoppsprång mellan räcket och oxern. Så vi fick hoppa om hela banan igen med bättre tempo och då gick det galant;)
 
 

Banhoppningsträningen

Vi började med att rida fram självständigt på dressyrbanan i skritt, trav och galopp. Sen så red vi på lilla och räcket.
Sen så gick vi in på hoppbanan och red på ett räcke och en oxer. Jag vet inte vilken höjd jag hoppade banan på men det kanske var LC höjd?
Hela banan gick bra, grunden var från hinder 1-8 och omhoppningen var 9-13 och vi gick runt hela banan felfritt:)
Jag red inte nå snäva svängar i omhoppningen för jag tyckte inte att det behövdes då jag bara hade hoppat henne ca 3 gånger? Första gången var typ för 2 år sedan:P
 
Bilder och film kommer att komma men jag väntar på att Maya ska lägga ut de på sin blogg:) Filmen har jag ju redan;)
 

Instagram

Har ni sett?
 
 
Följ mig:elviranordin

X factor

På söndag måste alla kolla på x factor:)
För då kommer 15 åriga Alexander Sundell från Hudiksvall vara med och han är så grymt j*vla bra!
http://www.tv4play.se/noje/x_factor?title=trailer_x_factor_sondag_-_alexander_sundell&videoid=2220575

English

Jag har engelska just nu och kommer nog inte att kunna blogga så mycket idag för ikvväll kl.19:00 är det hopplektion så det finns inte så mycket tid till att blogga:/

Fizz

Red Fizz idag, red mest konditions träning så har inte så mycket att berätta om passet!

Shiiiiiiiit


-


-


210 centimeter i mankhöjd!


After School!!!!

Efter skolan så åker jag inte till stallet utan till buss stationen, därifrån går jag hem och äter mat och gör mig i ordning för att åka till stallet och ha Us-möte kl.18:00 (jag är ordförande) vi ska prata om spökkvällen som vi ska ha senare.
Jag ska inte vila idag utan båda hästarna ska vila, så jag åker hem direkt efter stallet.
Jag får stå för bilden, vilket inte händer ofta!

Sorry!

Jag har inte hunnit blogga någonting i helgen p.g.a. att i lördags så åkte vi till stallet kl.06:15, hade stallet sen stod jag på banan hela dagen på de Nationella tävlingarna i hoppning som vi hade på hemma plan. Ida gjorde även sin första start på Ville och de fick ett ner, bra debut:)
Ca, 20:00?? åkte vi hem från stallet och Nattis hängde med hem och sov hemma hos mig och vi åt B&J och åt massa godis och kollade på Pretty little liars, NI MÅSTE KOLLA, SÅ JÄKLA BRA!!! Vi är på säsong 3 nu och när man inte tror att det kan bli mer spännande så blir det de!
 
 
I söndags klev vi upp vid 09:00 och fortsatte kolla på Pretty little liars. Ida gjorde sin andra start på Ville men (jag var inte där) de fick två ner. Pappa kom och hämtade mig och Nattis ca 11:30, när vi kom till stallet så gick jag och åt Lunch (TACOS). Sen blev jag tvungen att stå på banan och jobba:P
Innan tävlingarna var slut så hjälpte mamma mig att göra iordning Fizz för banhoppnings träningen, jag berättar om det när jag har tillgång till filmen och fått bilderna av Maya:)
Sen efter banhoppnings träningen så skrittade jag av fizz länge, hoppade av och gick in i stallet, tog av henne alla grejerna och duschade av henne. Sen när jag var klar med allt så åkte vi hem!
 
 
Hoppas ni förstår varför jag inte har hunnit blogga;)
 
 
 
 
 

LÄNGTAAAAR!!!

Kolla!!!
 
http://www.svt.se/williams-lista/#./natfenomenet-william-spetz-egna-serie?&_suid=134760998891507094389913927643

Photoshop!

Hej allesammans!
Sitter vid datorn nu på skolan (studyhall) och har ingenting att göra!
Jag har försökt att förstå mig på photoshop men det har inte gått så bra:/ Så nu behöver jag eran hjälp! Vet ni någonstans där man kan få hjälp med photoshop??? Videor eller vad som helst!
Om ni vet så får ni jätte gärna skriva och om jag lyckas förstå så kan ni få en länk:) Så skriv eran blogg eller vad ni vill ska synas!:D
 
 

TÅRTA TIME!!!

Igår så kom pappa hem med tårta:)
Jag kom på ideén att Ida skulle få en tårat eftersom att hon gick runt felfritt med Fizz i Msv B alltså ett kval till Msv A!
 


Vad tycks?:)

Hopplektion Ville!

Igår red jag på hopplektion på Ville och det var ju lite ovant då jag endast har ridit honom på marken innan.
Vi började med att rida fram självständigt i skritt, trav och galopp. Sen skulle vi komma på bommar i trav och det var ganska smått mellanrum och jag mkom för fort första gången, sen blev det bättre. Sen galopperade vi över en bom och efter hoppade vi ett litet hinder i trav. Det gick bra de flesta gångerna:)
Sen skulle vi komma på ett litet kryss och en oxer efter, men Åse la ner bakbomen för mig så det blev kryss och oxer för oss. Sen hoppade vi två stycken banor och det gick jätte bra båda gångerna!:)
 
 
 

Fizz 09-12

Igår red jag Fizz på dressyr banan och bara kände igenom henne, hon vilade måndag och tisdag så hon fick ta det lugnt när jag red henne. Jag gjorde inge särskilt med henne. Jag bytte ofta varv i skritten och traven, jag galopperade bara en gång i varje var. Hon kändes ganska bra och hon gjorde i alla fall som hon skulle:)
 

Mätt!

Nu har jag nyss kommit från maten och det var jätte gott!:)
Hahah, det blir mycket update när man har dator i skolan:P Men det är väl bra? eller?
Om 10 min så blir det matte lektion:/ Matte och jag går inte riktigt ihop!
 
 

Hungrig-.-

Har samhälle just nu och det gick ju ganska fort att göra klart analysen. Nu har jag stoppat in hörlurarna i öronen och checkar lite bloggar;) Om ca 20 min är det lunch och jag är vrål hungrig, det blir i alla fall Chili con carne och det är ju helt ok för min del!:)
Nu ska jag fortsätta med bloggläsandet;)

In school!

Första timmen hade vi svenska och i slutet så fick vi kolla på våra uppsatser och jag är nöjd med vad jag fick!:) Jobbigt bara att vi har börjat med A-F istället för MVG-IG, jag fattar inte riktigt A-F, men det kommer jag nog göra sen:) Nu ska vi ha Samhälle och då ska vi fortsätta med våra analyser som vi började med i måndags. Jag berättar senare om ridpasset på Fizz och hoppningen på Ville.
 

Hej

Om ni undrar varför jag inte har bloggat på 2 dagar nu så är det för att jag har haft migrän båda dagarna. Jag fick migrän på måndag eftermiddag så jag stannade hemma från stallet sen så höll det i sig till tisdagkväll så jag stannade hemma från skolan och stallet.
I måndags skulle ju ha ridit på lektion men Lena.W red Ville och jag stannade hemma och vilade.
 
Just nu sitter jag i skolan och har inte så mycket att göra, vi ska hålla på att skriva någon uppsats men så duktig som jag är så gjorde jag den igår kväll när jag mådde bättre, eller för att jag kände att jag ville ha den klar! Efter skolan så tar jag bussen och hoppar av en bit innan stallet, går till stallet därifrån. På stallet så ska jag skynda mig och mocka åt båda hästarna, rida Fizz och sen ska jag hoppa Ville på lektion. Det blir nå nytt det:)
 
 
 

Ida och Fizz!

Här är Ida och Fizz runda från i lördags (Msv B)

Nu: Awkward

bloggar senare...

Grattis Ida!

 

18:00

Drar vi till familjen Månsson o äter massa gott!!!:)

GRATTIS IDAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!

Synd att jag inte kunde vara där och se din grymma ritt!!!
Jag är grymt stolt över er!

Svar på frågestunden!

vad gillar du för slags film??

skräck,komedi eller aa du fattar;)
 
Jag gillar de flesta faktiskt men min stora favorit är komedi!:D
Jag gillar inte skräck så mycket då jag helst vill bli skrämd när det är en skräckfilm men jag är inte alls nå lätt skrämd så det kan ju bli svårt...
 
skulle du kunna tänka digatt gå tillbaka och blogga på hudikryttare igen?
:)
 
Om jag ska vara ärlig så vet jag inte... Det är ju lätt att det blir så att man inte hinner blogga vissa dagar och jag känner att jag måste hinna blogga när jag bloggar med andra, men det var lätt bästa bloggen!
 
Fin blogg+söt häst, har en fråga. hur hög är han/hon och vad heter han/hon? Asså din häst.
 
Våra hästar heter Munsboro Fizz, kallas för Fizz och Touch Wood des vaulx, kallas för Ville!
Fizz är 146,5 eller 147,5 cm kommer inte ihåg:P Ville är 166 cm.
 
sv: Klart jag ställer några frågor  :D Tack för kommentaren!

Har du ridit L:B 1 nångång?
Högsta procenten du fått?
Högsta du har hoppat med häst?
Kram.
 
Ja, jag har ridit LB:1 många gånger:)
Den högsta procenten jag har fått är 68,?%
Det högsta jag har hoppat är 125 cm:)
 
Hur länge har du ridit?   
Är hästen din egna eller lånar du den?
Vad är bäst med hästen?
Vad heter hästen?
 
Jag har ridit i 10 år.
Vi har två hästar Ville och Fizz:)
De är helt olika jag har inte haft någon av de nå länge så jag vet faktiskt inte.
Touch Wood des vaulx och Munsboro Fizz.
 
Här kommer frågorna dåe! ^^

1. Vad fick dig o börja rida?
2. Har du läst NellieBerntsson's blogg...?
3. Justin Bieber Eller One Direction?
4. Har du gjort headern?
5. Vad heter din/dina hästar?
6. Gillar du mina frågor..? :D
 
1. Jag ville prova på o rida, jag kan säga att jag har varit fast sen dess:)
2. Japp!
3. ONE DIRECTION!!!!
4. Nope, det är Julia som har gjort den!
5. Fizz och Ville
6. Nej, jag älskar de!
 
Vad för favorit häst?
Har du en egen häst?
 
Dip:)
Ja!
 
Ponny/Storhäst
Barbacka/sadel
Skimmel/brun
4 vita strumpor/inga strumpor alls
Träna inför tävling/Träna för skojs skull

Hur gammal är du?
Hur länge har du ridit?
Fråga gärna på min blogg också :)
 
Fizz:
 
Ville:

 
 
 
 
 
 
 

Stallet

Jag kom nyss hem från stallet, jag cyklade hem och det var jäkligt kallt.
Idag red jag Ville på lektion och det gick jätte bra:D
Vi började med att skritta lite grann, sen trav och så skulle vi gå in på en tjugo m volt och bryta av till skritt, skritta några steg sen fram i trav igen. Ville gjorde jätte fina avbrott:) Sen så red vi skänkelvikning och öppna. I galoppen fattade vi galopp på 20 m volten, sen travade jag av. Ville var jätte duktig:)

Bilder!

Hade lite tråkigt i onsdags så stack ut o knäppte kort på lite random saker;)


























































-


DAGEN

Hej allesammans!!!
Idag har jag varit i skolan hela dagen. Jag ska inte åka till stallet imorgon.
Tips på vad jag kan blogga om????????
Nu ska jag svara på frågestunden som kommer ut snart!!!

-


Spån

Just nu har vi fått spån till stallet för det går inte att få tag på spån någonstans pga. allt regn.
Själv så gillar jag inte spån alls.
Det dammar mer och lucktar väldigt starkt, amoniak luckten kommer fram det är också sämre för hästarna!
Det finns säkert mycket som är bra med spån, vad tycker ni?
Vad har ni för något i era boxar?
Vad är bra/dåligt?


Suddig bild:P vi blandar just nu men det blir nog mer spån än torv sen...
 

god natt

Nu ska jag sova, jag ska nog svara på frågestunden till helgen, så kommentera om du vill fråga något:)

Ville's style!

Haha


Skol dagen!!!

Vi har bara 4 lektioner per dag vilket är riktigt skönt!
 
09:10-10:20
Studyhall, satt vid datorn!
 
10:40-11:50
Studyhall, gjorde klart ett jobb någonting:P
 
11:50-12:40
LUNCH, Kycklingwook
 
12:40-13:45
Idrott, kollade på film.
 
14:00-15:10
Studyhall, fortsatte med jobb och sen DATOR!
 
Japp, så har min dag sett ut nu sitter jag hemma, jag sak bara vara hemma nu, alltså inget stall idag!!!
 
 

DATOOOOR

Bloggar från dator för första gången på hur länge som helst!!! YEYEY!
Längtar tills vi får ta hem datorerna men det kommer ta ett tag, och ett + är att det verkligen inte är några skit datorer!
Ett HAPPY FACE bara för att jag är glad!!!

in school!!!

Sitter i skolan nu,och har rast!
Vi har nyss haft lektion studyhall tror jag att det heter, då ska man jobba med rester, men vi har ju bara gått i skolan i en och en halv vecka så vi har inte hunnit fått något så vi satt och kollade runt lite och så märkte jag att vi har photoshop på våra skol datorer, yey! Nu ska jag bara lära mig hur man använder det också;) några tips kanske?

:/

Jag har tyvärr inte haft någon tillgång till dator idag så jag har inte kunnat skriva några längre inlägg + bilder:(

heeeej

Nu är jag på stallet och det blir ingen ridning för mig idag bara massa sysslor! Jag bloggar mer senare:)

skolan

Sitter just nu i skola. Jag vet inte vad jag ska göra på stallet senare idag, det får vi se!

Trööööt!

Känner mig jäkligt trött just nu! Jag red Ville på lektion idag, men jag berättar det när jag får tid!
Vi fick ingen dator igår:/ kke idag:)
Nu håller jag på att göra mig iordning för skolan och uppdateringen kommer nog inte att vara på topp idag...

Stallet!

Idag efter skolan så hoppar jag och Ida av bussen och går till stallet (ingen större nyhet).
Jag är inte helt 100 men jag tror att jag rider Ville på lektion ikväll, det är alltid lika kul:)
Måste ut o knäppa lite kort snart ni har väl säkert sätt de här bilderna några gånger redan...

.

Står o väntar på bussen...

God morgon!

Idag är det måndag vilket betyder skola:/
Men allting går mycket fortare på glada hudik!
Det känns inte lika jobbigt som att kliva upp tidigt en morgon för att åka till läro. Skolan är hittills bättre på alla sätt och vis, maten, mycket, mycket fräschare. För mig betyder maten mycket:P inte att jag älsakr mat, hehe utan pga. migränen. Om jag inte äter riktigt så får jag lätt migrän och det påverkar mycket, för man orkar inte göra någonting när man har migrän. Jag är nästan aldrig sjuk men när jag har migrän stannar jag för det mesta hemma det brukar vara kanske en gång i veckan.
 
Glömde nästan berätta att idag får vi datorer!:D Det ska bli så himla skönt att äntligen få en egen!!!:D
Mer bloggning!

Gårdagen!

Igår så vaknade jag tidigt-.- ca före 09:00 och det är tidigt på helgerna för mig;)
När Nattis vaknade så gick åt vi frukost och fortsatte att kolla på Pretty little liars:D
I fredags så började vi på 13 och nu är vi på 24 och har 2 avsnitt kvar, för vi hann inte kolla klart på de två sista för vi skulle till stallet. På stallet gjorde jag och Ida allt som skulle göras åt Fizz och Ville. Ville skulle vila och Fizz tömmkördes:) Jag och Ida fick springa som galningar:P För vi vill undvika att ha hästarna på volt för det sliter mer:)
Sen åkte jag och Ida hem, sent, sent...
Sen kollade vi på LOL resten av kvällen:)

Fredagens ridpass!

Jag började med att skritta fram i ca 20 min på långa tyglar.
Sen gick jag in på utebanan och skrittade där på korta tyglar och jobbade Fizz.
Jag började sen att trava och under hela passet så red jag på mycket volter och bytte varv så ofta jag kunde.
I galoppen så gjorde jag samma sak och red även lite förvänd galopp. Sen kom Ida och hjälpte mig lite och då skulle jag rida innanför spåret och stå upp i galoppen och få henne rak.
När jag travade av så travade jag henne på helt långa tyglar och lät henne gå som hon ville fast i min takt.
Sen skrittade jag av henne här och där och det tog ca 25 min:)



Fredag!

Tänkte berätta lite om fredagen då jag bara hann göra ett inlägg på hela dagen:P
 
Klockan var ställd på 07:40 och jag gjorde mig i ordning för skola. Ida ringde till morfar och bad honom skjutsa oss till busstationen då regnet öste ner, så vi behövde inte cykla i regnet:)
Skolan började kl.09:10 (som den gör varje dag) och vi skulle ha friluftsdag hela dagen men vi var mest inne för det regnade hela dagen. Vi var indelade i lag och vi gjorde en massa olika "grenar", alla 1:or, 2:or och 3:or var blandade i lagen! "Mitt lag" kom 2:a och var nära seger:)
När dagen var slut så fick jag och Ida vänta på bussen länge då det redan hade kommit två stycken bussar men de blev snabbt överfulla! Så vi fick vänta längre än tänkt.
Vi hoppade av bussen vid en pizzeria och gick sen till stallet. När vi kom till stallet så gick vi ner till skåpet och bytte om till stallkläder. Jag och Ida gjorde allt till Fizz och Ville, mamma och pappa kom senare med mat.
Jag red Fizz på utebanan i regnet (berättar om det senare).
När klockan började närma sig 21:00 så åkte vi hem och duschade, Nattis sov över och jag och hon kollade på Pretty little liars hela kvällen och åt ben and jerry´s:D
 
 

Fredag!

Tänkte berätta lite om fredagen då jag bara hann göra ett inlägg på hela dagen:P
 
Klockan var ställd på 07:40 och jag gjorde mig i ordning för skola. Ida ringde till morfar och bad honom skjutsa oss till busstationen då regnet öste ner, så vi behövde inte cykla i regnet:)
Skolan började kl.09:10 (som den gör varje dag) och vi skulle ha friluftsdag hela dagen men vi var mest inne för det regnade hela dagen. Vi var indelade i lag och vi gjorde en massa olika "grenar", alla 1:or, 2:or och 3:or var blandade i lagen! "Mitt lag" kom 2:a och var nära seger:)
När dagen var slut så fick jag och Ida vänta på bussen länge då det redan hade kommit två stycken bussar men de blev snabbt överfulla! Så vi fick vänta längre än tänkt.
Vi hoppade av bussen vid en pizzeria och gick sen till stallet. När vi kom till stallet så gick vi ner till skåpet och bytte om till stallkläder. Jag och Ida gjorde allt till Fizz och Ville, mamma och pappa kom senare med mat.
Jag red Fizz på utebanan i regnet (berättar om det senare).
När klockan började närma sig 21:00 så åkte vi hem och duschade, Nattis sov över och jag och hon kollade på Pretty little liars hela kvällen och åt ben and jerry´s:D
 
 

:/

Jag skrev ett halvlångt inlägg förut som aldrig publicerades:/
Nu jäklar får jag skärpa mig med bloggningen!!! Göra tidsinställda för dagen efter, nu SKA jag skärpa mig!

God morgon

Jag är vaken!!! Ska skynda mig att skriva lite nu när jag har tid.
Jag och Nattis kollade på Pretty little liars avsnitt 13-18:)
Vi ska fortsätta kolla senare när Nattis har vaknat-.-
Nu ska jag gå!!! Hej då!!

RSS 2.0